Du har inte lagt till någon profil till din lista. Vill du ha hjälp, ring oss tel. 073-42 04 275
HEM / VÅRA PROFILER / ARBETSLIV / Henrik Eriksson
Henrik Eriksson är professorn, författaren och föreläsaren. Henrik beskriver i sina föreläsningar vad som känntecknar Sveriges bästa verksamheter och hur ledare samt medarbetare agerar i dessa verksamheter. Över tjugo års forskning görs både lättillgängligt och inspirerande.
Henrik Eriksson är professor i kvalitets- och verksamhetsutveckling på Chalmers Tekniska Högskola. Han har i över tjugo år forskat på vad som kännetecknar verksamheter som är framgångsrika och som lyckas åstadkomma fantastiska resultat över tid. Henrik Eriksson har fler än femtio vetenskapliga publiceringar, och har författat och varit medförfattare i ett flera böcker. Erikssons forskning är publicerad i högt rankade vetenskapliga tidskrifter som International Journal of Operations and Production Management, Total Quality Management and Business Excellence samt i International Journal of Quality and Reliability Management. I den populärvetenskapliga boken Sveriges bästa verksamheter sammanfattar Erikssons forskningen om framgångsrika organisationer och företag.
Föreläsningarna är, enligt andra, mycket Inspirerande och engagerande. Dessutom görs forskningen lättillgängliga med flera konkreta exempel och interaktiva moment. Henrik anlitas för föreläsningar på företag, myndigheter, regioner, kommuner och organisationer i hela Sverige. Föreläsning belyser bland annat fem principer som Sveriges bästa verksamheter tillämpar och som förklarar deras framgång. Föreläsningarna handlar också om viktiga och genomgripande trender, och hur organisationer behöver utvecklas för att vara framgångsrik i framtiden. Den senaste organisations- och managementforskningen förklaras på ett förståeligt sätt.
1. Vi är behovs- och syftesdrivna. De bästa verksamheterna vet varför deras verksamhet finns och vem de finns till för. Man gör rätt saker.
2. Vi har värdeskapande processer och nätverk. De bästa verksamheterna gör rätt saker på rätt sätt över tid. Organisationens processer och nätverk är värdeskapande, och arbetssätten hänger ihop med varandra (från ett kundperspektiv), inom och mellan verksamheter.
3. Vi leder. Ledarskapet och hur ledningsarbetet bedrivs är avgörande för att lyckas bli en framgångsrik verksamhet. I Sveriges bästa verksamheter utvecklas ledare och chefer som stödjer innovation och förbättring bland medarbetare som är närmast kunden. I dessa verksamheter använder man inte förlegade styr- och förändringsmodeller som idag dominerar många sämre verksamheter.
4. Vi är motiverade. Idag är det många som inte är motiverande på sitt jobb. Det är sunt förnuft att behandla medarbetare som vuxna människor, men tyvärr ovanligt i praktiken. Framgångsrika verksamheter har designat arbetssätt som inte de-motiverar redan engagerade medarbetare.
5. Vi förbättrar. Sveriges bästa verksamheter uppnår verkliga resultatförbättringar hela tiden. Förbättringstakten är hög. Här dominerar en förbättringskultur och inte tro på att den perfekta implementeringsplanen, som tagits fram av en stab långt ifrån kärnverksamheten, ska äntligen lösa verksamhetens problem.
Vi tycker om att dela med oss av tips och råd, artiklar, överraskningar och nyheter. Vi blir så glada om du vill prenumerera på vårt fina nyhetsbrev.
© TALARNAS SVERIGE AB | Om cookies | Sitemap | Mina sidor
Powered by SiteSmart