Du har inte lagt till någon profil till din lista. Vill du ha hjälp, ring oss tel. 073-42 04 275
HEM / VÅRA PROFILER / Anders Parment
Anders Parment är forskare och lärare vid Stockholm Business School. Han har skrivit ett 40-tal böcker, nu senast om Generation Z, och är en välkänd röst i samhällsdebatten. Förutom flera prisbelönta böcker och insatser som föreläsare skriver Anders gärna krönikor.
Oavsett om det handlar om studenter, företag, styrelser, kommuner eller civilsamhället ligger fokus på att tänka ett steg till: gå bortom klichéer, utmana etablerade tankar, lära känna nya generationer. Polarisering och social oro motverkas bäst av att vi, alla och envar, försöker förstå omvärlden och andras levnadsvillkor.
”Tänk ett steg till” är titeln på en bok Anders just börjat med, en naturlig efterföljare till ”Det ängsliga samhället” (med Anna Dyhre), som handlar om att många frågar kunder, föräldrar, medarbetare och invånare istället för att vara övertygade om att det de gör är bra. Att tänka ett steg till handlar om att komma bort från det insnöade och enögda. Hur tänker den du förhandlar med? Varför köper konsumenter ohållbara produkter, och varför är det tillåtet att sälja dem? Varför går inte vår produkt hem i Polen och Frankrike? Varför är grannarna vid stugan så negativa till turister? Varför får jag aldrig reda på sanningen om min branschs framtid när jag åker på framtidsdagarna? Svaret finns i att förstå den andra sidan, de som inte tänker, tycker och gör som jag. Anders förmedlar både kunskapen och hur man ska tänka.
Den som tänker ett steg till lär sig mer, får fler uppdrag, blir tryggare och mer intressant – både på jobbet och utanför.
Anders har jobbat i många sammanhang och är förutom Stockholm Business School verksam vid universiteten i Innsbruck och Linköping samt KTH, sitter i styrelser, skriver utredningar, krönikor och rapporter åt departement, företag, regioner och kommuner. Mångsidigheten märks när Anders talar – han fångar initierat upp olika sammanhang och refererar vitt och brett, högt och lågt.
Anders föreläsningar har alltid sin grund i forskning och aktuella undersökningar. Anders gillar att mäta, han presenterar ofta intressanta samband och ger rekommendationer om lämpliga nyckeltal. Inte för att mätandet är enda lösningen – utan för att kombinationen av en djup förståelse av människor och miljöer å ena sidan – och nyckeltal å andra sidan – skapar konkurrensfördelar. Många pratar om hållbarhet, och särskilt social hållbarhet, som är ett av Anders specialområden, men det är si och så med substansen ibland. Genom att följa upp och mäta säkerställer en organisation att den lever upp till sina hållbarhetsanspråk. Samma sak med attraktivitet hos unga konsumenter, medarbetare och invånare – eller ett område där man bör vara försiktig med att mäta – kundnöjdhet. Anders visar hur alltför ivrig användning av kundenkäter gör kunder mindre nöjda och ger ett ängsligt intryck, samtidigt som företaget blir mindre innovativt.
Anders föreläsningar är fyllda med igenkännande exempel, ofta oväntade och ibland provokativa – men genomtänkta, de bidrar till syftet, att få åhörarna att reflektera över sig själva och att tänka ett steg till. En landsortskommun som känner sig övergiven, en region som tycker medarbetarna är jobbiga, ett företag som upplever att kunderna har orimliga krav – Anders ställer motfrågor och ger exempel som ställer saker i nytt ljus.
”Ögonöppnare”, ”Utmanar tankarna”, ”Rolig”, ”Borde bli ståuppkomiker”, ”Kunnig och mångsidig”, ”Levererar alltid, man vill alltid höra mer av Anders tankar!”
Anders föreläser på svenska, engelska och tyska.
Vi tycker om att dela med oss av tips och råd, artiklar, överraskningar och nyheter. Vi blir så glada om du vill prenumerera på vårt fina nyhetsbrev.
© TALARNAS SVERIGE AB | Om cookies | Sitemap | Mina sidor
Powered by SiteSmart