Fram till Covid19 for jag runt planeten som moderator eller talare på interna kickoffer och externa konferenser. Nu sker det mest digitalt. På de interna eventen är jag er gäst som ska inspirera och bjuda på konkreta tips för en bättre kommunikation. Övriga talare är ofta VDn, HR-chefen, Ekonomidirektören och andra. Många av er är fantastiska inspiratörer. Andra är väldigt sakliga och relevanta. Det brukar bli någonstans mellan ok till riktigt bra.
Idag när nästan allt är digitalt är kraven skyhögt större. Nu finns mejlen och sociala medier i exakt samma verktyg som de använder för att se på oss talare. Då gäller det att leverera på ett annorlunda sätt jämfört med fysiska möten. Så vad sägs om att vi alla lägger in en extra växel och ger dem en riktigt bra upplevelse?
Vi som ska stå där på scenen och presentera den senaste medarbetarundersökningen, eller kommunikationsplanen kan jobba med tre delar av
oss själva:
- Vad vi säger
- Hur vi ser ut
- Hur vi låter
Många påstår att vi kan strunta i tekniken. ”Du är budskapet” säger de. Men är det så enkelt? I den analoga världen – kanske. I den digitala – nej.
Vi tittar på de tre delarna igen:
Vad vi säger. När vi föreläser digitalt behöver vi bli mer kortfattade, och ändå inspirera. En svår ekvation. Vi ska bjuda på korta exempel med relevanta kopplingar till våra budskap. Tips: Använd färre bättre ord. Deltagarnas uppmärksamhet är starkt begränsad i det digitala rummet. Hur gör du för att hålla dem intresserade över tid?
Hur vi ser ut. Nu handlar det inte bara om vårt kroppsspråk (som är starkt begränsat om vi sitter framför en skärm där man bara ser våra huvuden och axlar) utan också vilken kamera vi har och vilka ljuskällor vi har. Bredbandsuppkopplingen och webinar-verktygens begränsningar kan också ställa till det. Den som tror att det funkar med en laptop i knäet i motljus där man ser taklampan och siluetten kommer att misslyckas. Vilken utrustning har du tillgång till? Tar du hjälp av Talarnas expertis?
Hur vi låter. Det är faktiskt viktigare än bilden. Hörs vi inte spelar det ingen roll hur mycket visdom vi har eller hur välkammade vi är. I den digitala miljön tror många att det räcker med laptopens inbyggda mikrofon. Det gör det sällan. Vill du ”levla” upp så skaffa en kardioid-mikrofon som bara lyssnar i riktning mot din mun och minimerar datorfläkten, den skällande hunden etc. Hur kan du se till att du verkligen hörs?
Pandemin är långt ifrån över och det kommer att dröja innan ni kan packa in ett antal hundra människor i en konferenslokal igen. Men ni kan bjuda in dem – och fler – digitalt. Nu gäller det bara att skapa en riktigt bra upplevelse till alla som deltar.Att få komma till er och föreläsa om arbetsglädje och kundbemötande, och bjuda på kommunikationstips till era arbetsplatser är en ynnest. Det är fyllt av positiv energi. Många av er som läser detta tycker också att det är viktigt att vi trivs ihop och är motiverade. Hoppas att vi ses på ditt event – analogt eller digitalt.
Fyll i formuläret och skicka, vi svarar så fort som möjligt.
Vi tycker om att dela med oss av tips och råd, artiklar, överraskningar och nyheter. Vi blir så glada om du vill prenumerera på vårt fina nyhetsbrev.
© TALARNAS SVERIGE AB | Om cookies | Sitemap | Mina sidor
Powered by SiteSmart