Jag må vara partisk men så gott som alla problem och utmaningar går att bryta ner till beteenden. Detta
är inte lätt, men än svårare är att förstå de psykologiska drivkrafterna som
styr kundens beteenden. Här kommer mitt ämne, beteendeinsikter, väl till pass!
Det är sedan länge känt att det inte tjänar så mycket till att fråga kunden varför hen utför ett visst beteende. På sin höjd leder sådana enkäter till svar som “det är för dyrt”, “det är för krångligt” eller “jag har inte tid”. Att utveckla tjänster och erbjudanden baserat på sådan feedback leder ingen vart.
Beteendeinsikter är ett växande fält som använder forskning och beprövade metoder för att verkligen förstå varför människor inte utför vissa beteenden. När man nått pudelns kärna är det ju mycket lättare att veta vad som kan få kunden/målgruppen att förändra sitt beteende – något som vi beteendeexperter har mängder av verktyg för.
Det här arbetssättet har vuxit explosionsartat de senaste tio åren och idag finns renodlade beteendeenheter i flera länder, på stora teknikföretag och inom organisationer som FN och OECD.
Själv har jag och mina kollegor hjälpt flera organisationer att förstå sina kundutmaningar med hjälp av beteendeinsikter och därefter skapat rejäl beteendeförändringar. Sparappar har optimerats, nedskräpning vid återvinningsstationer har minskat, vattenbrist har försvunnit för att bara nämna några av våra landvinningar.
NIklas Laninge är psykolog och leder PBM:s affärsområde Beteendeinsikter. Han föreläser regelbundet och har författat tre böcker om beteendedesign. Varje vecka skriver han Sveriges populäraste nyhetsbrev om beteendevetenskap och psykologi.
Fyll i formuläret och skicka, vi svarar så fort som möjligt.
Vi tycker om att dela med oss av tips och råd, artiklar, överraskningar och nyheter. Vi blir så glada om du vill prenumerera på vårt fina nyhetsbrev.
© TALARNAS SVERIGE AB | Om cookies | Sitemap | Mina sidor
Powered by SiteSmart