Nå pudelns kärna med hjälp av psykologi

NIklas Laninge. De flesta utmaningar som organisationer brottas med handlar om en enda sak, beteendeförändring:

  • Kunder ska börja nyttja ens produkter, och sen gärna använda dem mer regelbundet
  • Medborgare ska sluta med vissa ohälsosamma beteenden till förmån för hälsosamma 
  • Medarbetare ska bli bättre på att följa organisationens rutiner

Beteendeinsikter

Jag må vara partisk men så gott som alla problem och utmaningar går att bryta ner till beteenden. Detta är inte lätt, men än svårare är att förstå de psykologiska drivkrafterna som styr kundens beteenden. Här kommer mitt ämne, beteendeinsikter, väl till pass!
Det är sedan länge känt att det inte tjänar så mycket till att fråga kunden varför hen utför ett visst beteende. På sin höjd leder sådana enkäter till svar som “det är för dyrt”, “det är för krångligt” eller “jag har inte tid”. Att utveckla tjänster och erbjudanden baserat på sådan feedback leder ingen vart.
Beteendeinsikter är ett växande fält som använder forskning och beprövade metoder för att verkligen förstå varför människor inte utför vissa beteenden. När man nått pudelns kärna är det ju mycket lättare att veta vad som kan få kunden/målgruppen att förändra sitt beteende – något som vi beteendeexperter har mängder av verktyg för.
Det här arbetssättet har vuxit explosionsartat de senaste tio åren och idag finns renodlade beteendeenheter i flera länder, på stora teknikföretag och inom organisationer som FN och OECD.

Många olika områden

Själv har jag och mina kollegor hjälpt flera organisationer att förstå sina kundutmaningar med hjälp av beteendeinsikter och därefter skapat rejäl beteendeförändringar. Sparappar har optimerats, nedskräpning vid återvinningsstationer har minskat, vattenbrist har försvunnit för att bara nämna några av våra landvinningar.

  • Förstå de psykologiska drivkrafterna som styr kundens beteende
  • Systematisera de barriärer som omger affärskritiska beteenden
  • Skapa lösningar som vilar på evidensbaserade metoder för att öka viktiga beteenden

NIklas Laninge är psykolog och leder PBM:s affärsområde Beteendeinsikter. Han föreläser regelbundet och har författat tre böcker om beteendedesign. Varje vecka skriver han Sveriges populäraste nyhetsbrev om beteendevetenskap och psykologi.

Önskar du hjälp att hitta en profil?

Fyll i formuläret och skicka, vi svarar så fort som möjligt.

Andra artiklar som du kanske är intresserad av

Bästa föreläsningen om samarbete

Annika R Malmberg, Talarnas Bästa föreläsningen om samarbete – är den som blir av. För oavsett om du är en utpräglad lagspelare …

En hälsning till våra kunder och profiler från skolan i Kenya

Talarnas. När du bokar en talare, föreläsare eller moderator hos oss ger du samtidigt bidrag till ungdomars ut…

Proffs i alla lägen

Andreas Ekström. Föreläsare, journalist, författare till åtta böcker, talare i över trettio länder. Jag var inte tala…

Vi kan alla kan hjälpa till att förebygga och hjälpa ett utsatt barn

Caroline Engvall, journalist och författare specialiserad på sexualbrott mot barn på nätet.

Värderingskultur – tomma ord eller företagets livsnerv?

Mia Hultman. Värderingskulturen avgör vilka beslut du fattar, samt hur du väljer att bemöta medgång, motgång och …

Komplimanger skapar stolthet på jobbet

Christina Stielli. Jag ägnar många dagar åt att göra det jag tycker är allra roligast och mest givande: möta arbetsplat…

Tips och råd för att hantera en orolig omvärld

Annika Dopping. Sedan min TV-serie ”De vise indianerna” visades 1998 på TV4 har indianhövding Chief Oren Lyons besök…

Bästa föreläsaren om kreativitet och nytänkande

Annika R Malmberg. De bästa nyskaparna är ofta de skickligaste kopierarna. Kreativitet är inte en tävling om vem som är…

Har du gått Christinas kurs?

Talarnas. Christina Stielli har tillsammans med Framgångsakademin och Alexander Pärleros professionella team t…

Annika gästar Alexander Pärleros

Talarnas. Annika R Malmberg gästar Alexander Pärleros och Framgångspodden.

Relationsproblem under Corona?

Annika R Malmberg. Att jobba hemifrån blir allt vanligare och mycket talar för att vi i framtiden kommer se mer av dist…

Ta reda på hur snabbt du förväntas svara när du fått något nytt

David Stiernholm. De olika kommunikationsverktyg som står till buds när vi mestadels inte träffas fysiskt har verklige…

Vad ska du med en talarförmedling till?

Talarnas. Det är dags att ordna en konferens. "Vi behöver en föreläsare till medarbetardagarna!” säger någon o…

Hitta jobbarkompisar

Talarnas. Vi blev sugna på att prova Coworking Online. En plats för nätverkande, inspiration och gemenskap. Ma…

​Riskerna med att tappa motivationen

Talarnas. En av våra profiler på TALARNAS, Christina Stielli, medverkade i TV4 Nyhetsmorgon och talade om risk…

Välkommen till Strömstad Spa & Resort!

Talarnas. Välkommen till en av våra utvalda samarbetspartners, Strömstad Spa & Resort. De vet hur ett event sk…

Hur skapar man ett kreativt möte?

Caroline Sellstone. Jag brinner för kreativitet i vardagen och i mitt arbete. I flera år har jag arbetat med kommunikati…

Livets stora gåta?

Johan Hamilton En av TALARNAS medgrundare, Christina Stielli, skriver krönikor i tidningen Hälsa. Läs en av hennes …

Musiken som motar höstmörkret

Tobias Persson. Alltför många dagar startar som gråa Roy Andersson-kulisser och vi fyller själva inte på med någon f…

Hitta de bästa medarbetarna

Sara Jonasson Ginters. Tycker du att det är svårt att hitta rätt kompetens när du ska rekrytera? Då är du är inte ensam. I …

Känn igen en härskarteknik

Sara Jonasson Ginters. Visst är det intressant hur saker och ting ibland verkar sammanfalla på ett inte alls slumpmässigt s…

Omtolka för en ljusare tillvaro!

Hajja Hjärnfokus. Vi befinner oss mitt i en pandemi som verkar ta ny kraft. Det kan kännas segt och ensamt att jobba h…

Släpp kravet att det du säger ska vara perfekt

Anna Bellman. – minska din nervositet och ge presentationer som når fram.

Besegra motivationsbrist och sjunkande resultat

Åsa Degermark. Det råder delade meningar om det fortsatta hemarbetet. Många älskar det, många hatar det, men dom fl…

Hur blir det digitala mötet inkluderande?

Anna Bergholtz. Digitala möten har blivit vardag för oss alla. För mig som är blind och föreläsare samt moderator, ä…

Bästa tipsen för arbete i hemmet

Christina Stielli. En briljant artikel från Ny Teknik och chefredaktör Per Danielson om konsten att arbeta hemifrån.

Så lyckas du med det digitala mötet

Talarnas. Vi på Talarnas älskar möten, både när vi möts på plats och när vi möts via webben. Här är åtta av vå…

Bästa tipsen för en föreläsning digitalt

Christina Stielli. Vi vill inte sluta mötas trots att det i många fall inte är möjligt på grund av olika omständigheter…

Bästa tipsen för att mota höstångesten

Christina Stielli. Mängder av tips på hur vi ska klara hösten staplar sig på varandra. Ska vi må bra på jobbet och utan…

Ett bra budskap räcker inte i ert digitala event

Antoni Lacinai - föreläsare och författare inom kommunikation, ledarskap, arbetsglädje och kundbemötande, stolt bro…

Så arbetar du effektivare med god struktur

David Stiernholm. När vi startar Talarnas är ett av våra rättesnören att det vi skapar ska vara enkelt - för våra kund…

Bästa tipsen för en hållbar konferens!

Talarnas. Ingen kan göra allt men alla kan göra något. På Talarnas är det viktigt att vi tar ett ansvar som lö…

Sociala media

”icon””icon””icon”

KONTAKT

Talarnas Sverige AB
Vasagatan 7
111 20 Stockholm

Tel. 073 420 42 75

E-post: hej@talarnas.se

KUNDCENTER

Om oss
Kontakt
Press

NYHETSBREV.

Vi tycker om att dela med oss av tips och råd, artiklar, överraskningar och nyheter. Vi blir så glada om du vill prenumerera på vårt fina nyhetsbrev.

ANMÄL DIG HÄR

© TALARNAS SVERIGE AB  |  Om cookies  |  Sitemap  |  Mina sidor
Powered by SiteSmart