Känn igen en härskarteknik

Sara Jonasson Ginters. Visst är det intressant hur saker och ting ibland verkar sammanfalla på ett inte alls slumpmässigt sätt? För en tid sedan höll jag en digital föreläsning om härskartekniker. Det är ett ämne som alltid engagerar med hög igenkänning och därför är det också väldigt roligt att föreläsa om det. När jag förberedde föreläsningen slog det mig att det var länge sedan jag själv blivit utsatt för de olika teknikerna. Men häromdagen hände det! Jag blev utsatt för förminskande och nedvärderande kommentarer – klassiska härskartekniker!

Det ironiska är att det delvis var ett resultat av att jag jobbar på att bli modigare och gå utanför min bekvämlighetszon. För någon månad sedan tog jag tag i att bli mer aktiv på LinkedIn för att synas och profilera mig bredare. Bland annat har jag börjat utöka mitt nätverk och engagera mig mer aktivt i inlägg. Det har tagit tid men framförallt har det varit roligt och givande!

En dag läste jag ett inlägg som handlade om hur mångfald kan mätas, alltså hur kan ett företag mäta sin grad av mångfald av kön, etnicitet osv. Det var ett informativt och tankeväckande inlägg och jag följde kommentarsfältet med stort intresse och bidrog också med en egen kommentar. Och så plötsligt plingade det till i mobilen, jag hade fått direktmeddelanden av en person som också hade deltagit i kommentarsfältet. Hen uttryckte förvåning över vad jag skrivit i kommentarsfältet, ifrågasatte min yrkesroll och pekade på vad hen tyckte var bristande kompetens. Hen lade till att detta uttrycktes ’i all välmening’… Om jag inte känt mig förminskad innan så slog hen definitivt huvudet på spiken med den kommentaren!

Med telefonen i handen satt jag först lite förstummad. Förvånad. Och lite sårad. Hade hen rätt? Borde jag inte kommentera eller ge mig in i dialoger på det här sättet? Kanske jag gått för långt, blivit för kaxig och varit övermodig? Hade hen rätt och jag fel?

Nej för tusan, jag bestämde mig snabbt för att jag självklart inte skulle falla i den fälla som jag precis pratat om med medlemmarna i LFMCG! Istället bestämde jag mig för att det var en perfekt situation att testa tre av de tips jag skickat med i föreläsningen.

1. Intellektualisera vad som hänt
När jag analyserade situationen på ett mer objektivt sätt kunde jag konstatera att i enlighet med min LinkedIn-plan hade jag vågat engagera mig i ett intressant inlägg, kommenterat för att bidra med mitt perspektiv och fått några likes och kommentarer. Det hade varit intressant och givande. Jag kunde också konstatera att personens direktmeddelanden inte var något jag hade bett om eller uppmuntrat. Hen var heller inte intresserad av en dialog utan skickade fem meddelanden på raken med lång text i varje meddelande med hens åsikter, information och tillrättavisande. Inga frågor eller intresse att föra en dialog.

2. Det är inte du, det är härskartekniken
Jag kände mig lite ledsen, sårad och sedan irriterad. Men när jag landat i att det inte handlade om mig utan bara vad hen ansåg sig veta eller anta om mig, valde jag att istället känna något annat. Dels kände jag en trygghet i insikten att det just var härskartekniken och den andres beteende som fick mig att känna såhär och dels en tacksamhet att jag fick ett väldigt bra uppslag till att skriva det här blogginlägget!

3. Stå upp för dig själv och andra
Jag funderade på och bollade t.o.m. fyndiga comebacks med mina nära och kära, om hur jag bäst skulle kunna svara hen på ett smart och tydligt sätt för att markera vad jag tyckte. Men snabbt landade jag i frågan vad det egentligen skulle leda till? Jag har ingen personlig relation med den här personen och behöver inte interagera med hen om jag inte vill. Lyxen med sociala medier är ju att man själv kan välja vem man har i sitt nätverk. Jag bestämde mig för att stå upp för mig själv, i det tysta, genom att helt sonika inte svara på hens meddelanden och sedan ta bort hen från mina kontakter. Som jag alltid brukar poängtera när det gäller att hantera härskartekniker behöver ju inte ens strategi vara att alltid konfrontera den som utsätter dig, utan målet med vilken åtgärd du än tar ska vara det som fungerar för dig och som bidrar till att återställa din styrka.

Funkade tipsen då?
Härskarteknikerna ledde till att jag en kort stund kände mig som allt den där personen menade att jag var. Och det är precis det som gör härskartekniker så effektfulla och gör det svårt att hantera dem. När jag nu ser tillbaka på den här situationen känner jag att de här tre tipsen hjälpte mig analysera och hantera situationen på ett sätt som fungerade för mig. Självklart är det inte alltid möjligt att välja bort personer som påverkar dig negativt, men som tur är finns det många olika strategier du kan välja utifrån dina förutsättningar. 

Det allra viktigaste du ska bära med dig är att även om härskarteknikerna ofta får dig att känna dig som en sämre variant av dig själv, utgör de inte en sann bild av verkligheten och inte en sann bild av dig. Teknikernas effekt säger alltid mer om den som utsätter dig, det är den andres bristande självförtroende, självkänsla och otrygghet, som gör att den känner ett behov av att nedvärdera eller förminska dig. Genom att intellektualisera vad som hänt, komma ihåg att det inte handlar om dig och hitta sätt att stå upp för dig själv så kan du gå stärkt ur den här typ av situationer!

Sara Jonasson Ginters har en lång och mångsidig bakgrund från IT-branschen där hon arbetat i internationella roller som chef inom bland annat förändringsledning och organisationsutveckling. Idag som föreläsare och konsult stöttar hon sina kunder att våga tänka och göra nytt för att öka  förändringstakten mot mer jämställda, mångfaldsrika och inkluderande organisationer.

Önskar du hjälp att hitta en profil?

Fyll i formuläret och skicka, vi svarar så fort som möjligt.

Andra artiklar som du kanske är intresserad av

En hälsning till våra kunder och profiler från skolan i Kenya

Talarnas. När du bokar en talare, föreläsare eller moderator hos oss ger du samtidigt bidrag till ungdomars ut…

Talarnas Podcast gästas av Johan A Eriksson

Talarnas. I vår senaste satsning, Talarnas Podcast, ger vi dig en inblick i våra profilers världar, deras unik…

Den viktigaste i AI-revolutionen är du

Mats Lewan. Plötsligt känns det som att mänskligheten står inför ett större skifte än på mycket länge. Många är …

Vem är Sveriges bästa talare?

Annika R Malmberg. Vem är Sveriges bästa talare? För många kunder är det här en ganska angelägen fråga. Man vill ju gär…

Bästa tipsen för att bygga framgångsrika arbetsplatser

Peppe Ekmark. Efter en livskris hamnade Peppe Ekmark på en kurs som förändrade hans liv totalt. Det var på den kur…

Stressas vi verkligen sönder och samman av överkrav på jobbet?

Clas Malmström. Chefer anklagas emellanåt för att orsaka psykisk ohälsa hos sina anställda genom att skapa en arbets…

Varaktig motivation, upprepa nyårslöftet varje dag!

Fredrik Sträng. I Storbritannien fann en studie av Bupa.com att cirka 80 % av invånarna ger upp sina nyårslöften red…

Allt skulle bli annorlunda om maskinen inte fick säga ”jag”

Andreas Ekström. Blake Lemoine jobbade med att utveckla språkdatabaser som skickligt och flödande kan svara på frågor…

Alla kan drabbas av ett mediadrev – hur undvika en förtroendekris?

Varg Gyllander. En förtroendekris kan ge skador på dig och din organisation som inte går att reparera eller i alla f…

Tre värderingar du behöver känna till för att attrahera Gen-Z talanger

Sofia Lindman. Gen-Z (personer som vuxit upp efter millennieskiftet, ibland preciserat som personer födda mellan 19…

TALARNAS slår rekord i kundnöjdhet

Vill du boka en av Sverige bästa talare? Eller Sveriges bästa moderator? Välkommen till TALARNAS – m…

Att våga experimentera i skuggan av oron - för en framtid med AI

Nicholas Fernholm. I en tid präglad av turbulens och osäkerhet, där nyhetsrapporteringar ofta domineras av berättelser …

Bästa tipsen när man bokar underhållning till ett event eller en konferens

John Houdi. Agendan för eventet är satt. Alla powerpoint är klara. Lokal är bokad, inspirationsföreläsaren efter…

Vad ska du med en talarförmedling till?

Talarnas. Det är dags att ordna en konferens. "Vi behöver en föreläsare till medarbetardagarna!” säger någon o…

Hur går det till att boka en talare?

Talarnas. Att förmedla föreläsare, moderatorer och komiker är vardagsmat för oss, men för många av våra kunder…

Så lindrar du oron för framtiden - expertens tre steg

Olof Röhlander. Hösten är i antågande och det har varit ett tufft år för många. Och det finns mycket att oroa sig fö…

Tips och råd för att hantera en orolig omvärld

Annika Dopping. Sedan min TV-serie ”De vise indianerna” visades 1998 på TV4 har indianhövding Chief Oren Lyons besök…

Värderingskultur – tomma ord eller företagets livsnerv?

Mia Hultman. Värderingskulturen avgör vilka beslut du fattar, samt hur du väljer att bemöta medgång, motgång och …

Nå pudelns kärna med hjälp av psykologi

NIklas Laninge. De flesta utmaningar som organisationer brottas med handlar om en enda sak, beteendeförändring:

Vi kan alla kan hjälpa till att förebygga och hjälpa ett utsatt barn

Caroline Engvall, journalist och författare specialiserad på sexualbrott mot barn på nätet.

Proffs i alla lägen

Andreas Ekström. Föreläsare, journalist, författare till åtta böcker, talare i över trettio länder. Jag var inte tala…

Bästa föreläsningen om samarbete

Annika R Malmberg, Talarnas Bästa föreläsningen om samarbete – är den som blir av. För oavsett om du är en utpräglad lagspelare …

Komplimanger skapar stolthet på jobbet

Christina Stielli. Jag ägnar många dagar åt att göra det jag tycker är allra roligast och mest givande: möta arbetsplat…

Bästa föreläsaren om kreativitet och nytänkande

Annika R Malmberg. De bästa nyskaparna är ofta de skickligaste kopierarna. Kreativitet är inte en tävling om vem som är…

Ta reda på hur snabbt du förväntas svara när du fått något nytt

David Stiernholm. De olika kommunikationsverktyg som står till buds när vi mestadels inte träffas fysiskt har verklige…

Hitta jobbarkompisar

Talarnas. Vi blev sugna på att prova Coworking Online. En plats för nätverkande, inspiration och gemenskap. Ma…

​Riskerna med att tappa motivationen

Talarnas. En av våra profiler på TALARNAS, Christina Stielli, medverkade i TV4 Nyhetsmorgon och talade om risk…

Livets stora gåta?

Johan Hamilton En av TALARNAS medgrundare, Christina Stielli, skriver krönikor i tidningen Hälsa. Läs en av hennes …

Musiken som motar höstmörkret

Tobias Persson. Alltför många dagar startar som gråa Roy Andersson-kulisser och vi fyller själva inte på med någon f…

Hitta de bästa medarbetarna

Sara Jonasson Ginters. Tycker du att det är svårt att hitta rätt kompetens när du ska rekrytera? Då är du är inte ensam. I …

Omtolka för en ljusare tillvaro!

Hajja Hjärnfokus. Vi befinner oss mitt i en pandemi som verkar ta ny kraft. Det kan kännas segt och ensamt att jobba h…

Släpp kravet att det du säger ska vara perfekt

Anna Bellman. – minska din nervositet och ge presentationer som når fram.

Besegra motivationsbrist och sjunkande resultat

Åsa Degermark. Det råder delade meningar om det fortsatta hemarbetet. Många älskar det, många hatar det, men dom fl…

Hur blir det digitala mötet inkluderande?

Anna Bergholtz. Digitala möten har blivit vardag för oss alla. För mig som är blind och föreläsare samt moderator, ä…

Bästa tipsen för arbete i hemmet

Christina Stielli. En briljant artikel från Ny Teknik och chefredaktör Per Danielson om konsten att arbeta hemifrån.

Så lyckas du med det digitala mötet

Talarnas. Vi på Talarnas älskar möten, både när vi möts på plats och när vi möts via webben. Här är åtta av vå…

Bästa tipsen för en föreläsning digitalt

Christina Stielli. Vi vill inte sluta mötas trots att det i många fall inte är möjligt på grund av olika omständigheter…

Ett bra budskap räcker inte i ert digitala event

Antoni Lacinai - föreläsare och författare inom kommunikation, ledarskap, arbetsglädje och kundbemötande, stolt bro…

Så arbetar du effektivare med god struktur

David Stiernholm. När vi startar Talarnas är ett av våra rättesnören att det vi skapar ska vara enkelt - för våra kund…

Bästa tipsen för en hållbar konferens!

Talarnas. Ingen kan göra allt men alla kan göra något. På Talarnas är det viktigt att vi tar ett ansvar som lö…

Sociala media

”icon””icon””icon”

KONTAKT

Talarnas Sverige AB
Vasagatan 7
111 20 Stockholm

Tel. 08 410 168 88

E-post: hej@talarnas.se

KUNDCENTER

Om oss
Kontakt
Press

NYHETSBREV.

Vi tycker om att dela med oss av tips och råd, artiklar, överraskningar och nyheter. Vi blir så glada om du vill prenumerera på vårt fina nyhetsbrev.

ANMÄL DIG HÄR

© TALARNAS SVERIGE AB  |  Om cookies  |  Sitemap  |  Mina sidor
Powered by SiteSmart