För en tid sedan, ombord på ett av alla tåg jag får åka med i mitt arbete (utom när det är en pandemi i världen), uppmärksammade jag just stolthet på jobbet. En av tågvärdarna förgyllde resan med sitt engagemang och förutom att han var mycket trevlig plockade han också skräp han såg på golvet där han gick genom vagnarna. Det var lätt att se att han var stolt över sitt jobb. Det smittade av sig på passagerarna och jag är rätt säker på att om vi hade råkat ut för en försening så hade vi, passagerarna, haft lite mer tålamod med obekvämligheten.
En person som trivs på jobbet har roligare, löser problem lättare och är mer kreativ. En stolt medarbetare klarar motgångar bättre och har mer energi. Och inte minst, skapar en sådan medarbetare snabbare kontakt med sin omgivning och är mer attraktiv för de omkring sig.
För att känna stolthet på sitt jobb måste vi tro på att det finns ett syfte med det jobb vi gör och att det syftet är viktigt. Och att vårt syfte bara består av att tjäna massor med pengar räcker tyvärr inte i längden.
Som ledare är det angeläget att ha ett tillåtande klimat på arbetsplatsen, ett klimat där alla blir sedda och bekräftade. Alla från lokalvårdaren till styrelsens ordförande. När vi blir sedda och uppmärksammade ökar vår vilja till samarbete och förtroende. Och en bekräftelse, eller en komplimang om man vill, lyfter fokus från det vi upplever som negativt till det som är positivt. Då slappnar musklerna av, i blodet går det igång både dopamin, oxytocin och endorfiner som gör att vi orkar mer, blodtrycket sänks och vi ler. Om en vd ger en komplimang sprider det sig och bidrar till ett klimat där stolta medarbetare som får komplimangen blir mer benägna att ge en annan kollega en komplimang.
Det finns undersökningar som visar att människor som är glada på jobbet och vänliga mot kollegor och kunder är 12-20 procent mer produktiva. Hövlighet på jobbet visar sig till och med kunna sänka sjukfrånvaron. Forbes skriver om att en komplimang värderas av hjärnan lika högt som om vi fick en bunt pengar av någon.
8 steg för att bli stolt på jobbet
1. En värdegrund du kan stå för. Företagets värdegrund måste var tydlig för alla. Ska dina anställda känna stolthet över sina jobb måste de känna att de kan stå för företagets värdegrund.
2. Hitta ditt varför. Vad är det du gör egentligen, och varför? Det räcker inte med att gå till jobbet bara för att det är ett jobb. Ska du bli stolt över din yrkesroll behöver du känna att du strävar mot att uppfylla en övergripande längtan.
3. Var snäll mot dig själv. Hjärnan är förprogrammerad att fokusera på misslyckanden och negativa saker. Det är en nedärvd reflex som hjälpt människan att utvecklas och överleva. Men vi behöver inte slåss mot sabeltandade tigrar på savannen längre. Fokusera på det du lyckats med istället för dina misslyckanden.
4. Uppmärksamma det som är bra. Fira framgång även i det lilla. Om du har anställda kan du förslagsvis samla dem för ett fredagsfika där alla får lyfta fram något som de gjort bra under veckan.
5. Beröm varandra. Ha som målsättning att berömma dina anställda i vardagen. Inte bara när de dragit in en ny miljonkund.
6. Alla har en viktig uppgift. Om du har fler anställda är det viktigt att skapa en medvetenhet om att alla har en angelägen uppgift. Testa med jobbrotation för att skapa en förståelse för att alla behövs för att företaget ska bli framgångsrikt.
7. Stolthet skapas uppifrån. En företagskultur bygger man alltid uppifrån. Det gäller även stolthet. Om inte du som företagsledare visar att du är stolt över dina medarbetare och verksamheten kommer ingen annan göra det heller.
8. Lägg ner eller byt jobb Hittar du inte ett ”varför”, det som driver dig att fortsätta med det du gör, kanske det är dags att göra något annat. Om du hela tiden upplever att du måste bita ihop för att klara av jobbet kommer det bli svårt att lyckas. Släpp taget och hitta ditt ”varför” på något annat sätt.
Fyll i formuläret och skicka, vi svarar så fort som möjligt.
Vi tycker om att dela med oss av tips och råd, artiklar, överraskningar och nyheter. Vi blir så glada om du vill prenumerera på vårt fina nyhetsbrev.
© TALARNAS SVERIGE AB | Om cookies | Sitemap | Mina sidor
Powered by SiteSmart