Komplimanger skapar stolthet på jobbet

Christina Stielli. Jag ägnar många dagar åt att göra det jag tycker är allra roligast och mest givande: möta arbetsplatser med olika slags medarbetare och lyfta frågan om arbetsglädje och det faktum att vi faktiskt vill må bra på jobbet. Vi vill känna en stolthet, finna ett syfte, vara en del av ett större mål. Vi behöver känna oss bekräftade och uppskattade och kan vi hitta vägarna till att skapa stolta medarbetare finns det god chans att ett sådant arbete snart visar sig på sista raden också.

För en tid sedan, ombord på ett av alla tåg jag får åka med i mitt arbete (utom när det är en pandemi i världen), uppmärksammade jag just stolthet på jobbet. En av tågvärdarna förgyllde resan med sitt engagemang och förutom att han var mycket trevlig plockade han också skräp han såg på golvet där han gick genom vagnarna. Det var lätt att se att han var stolt över sitt jobb. Det smittade av sig på passagerarna och jag är rätt säker på att om vi hade råkat ut för en försening så hade vi, passagerarna, haft lite mer tålamod med obekvämligheten.

En person som trivs på jobbet har roligare, löser problem lättare och är mer kreativ. En stolt medarbetare klarar motgångar bättre och har mer energi. Och inte minst, skapar en sådan medarbetare snabbare kontakt med sin omgivning och är mer attraktiv för de omkring sig.

För att känna stolthet på sitt jobb måste vi tro på att det finns ett syfte med det jobb vi gör och att det syftet är viktigt. Och att vårt syfte bara består av att tjäna massor med pengar räcker tyvärr inte i längden.  

Som ledare är det angeläget att ha ett tillåtande klimat på arbetsplatsen, ett klimat där alla blir sedda och bekräftade. Alla från lokalvårdaren till styrelsens ordförande. När vi blir sedda och uppmärksammade ökar vår vilja till samarbete och förtroende. Och en bekräftelse, eller en komplimang om man vill, lyfter fokus från det vi upplever som negativt till det som är positivt. Då slappnar musklerna av, i blodet går det igång både dopamin, oxytocin och endorfiner som gör att vi orkar mer, blodtrycket sänks och vi ler. Om en vd ger en komplimang sprider det sig och bidrar till ett klimat där stolta medarbetare som får komplimangen blir mer benägna att ge en annan kollega en komplimang.

Det finns undersökningar som visar att människor som är glada på jobbet och vänliga mot kollegor och kunder är 12-20 procent mer produktiva. Hövlighet på jobbet visar sig till och med kunna sänka sjukfrånvaron. Forbes skriver om att en komplimang värderas av hjärnan lika högt som om vi fick en bunt pengar av någon.

8 steg för att bli stolt på jobbet

1. En värdegrund du kan stå för. Företagets värdegrund måste var tydlig för alla. Ska dina anställda känna stolthet över sina jobb måste de känna att de kan stå för företagets värdegrund.

2. Hitta ditt varför. Vad är det du gör egentligen, och varför? Det räcker inte med att gå till jobbet bara för att det är ett jobb. Ska du bli stolt över din yrkesroll behöver du känna att du strävar mot att uppfylla en övergripande längtan.

3. Var snäll mot dig själv. Hjärnan är förprogrammerad att fokusera på misslyckanden och negativa saker. Det är en nedärvd reflex som hjälpt människan att utvecklas och överleva. Men vi behöver inte slåss mot sabeltandade tigrar på savannen längre. Fokusera på det du lyckats med istället för dina misslyckanden.

4. Uppmärksamma det som är bra. Fira framgång även i det lilla. Om du har anställda kan du förslagsvis samla dem för ett fredagsfika där alla får lyfta fram något som de gjort bra under veckan.

5. Beröm varandra. Ha som målsättning att berömma dina anställda i vardagen. Inte bara när de dragit in en ny miljonkund.

6. Alla har en viktig uppgift. Om du har fler anställda är det viktigt att skapa en medvetenhet om att alla har en angelägen uppgift. Testa med jobbrotation för att skapa en förståelse för att alla behövs för att företaget ska bli framgångsrikt.

7. Stolthet skapas uppifrån. En företagskultur bygger man alltid uppifrån. Det gäller även stolthet. Om inte du som företagsledare visar att du är stolt över dina medarbetare och verksamheten kommer ingen annan göra det heller.

8. Lägg ner eller byt jobb Hittar du inte ett ”varför”, det som driver dig att fortsätta med det du gör, kanske det är dags att göra något annat. Om du hela tiden upplever att du måste bita ihop för att klara av jobbet kommer det bli svårt att lyckas. Släpp taget och hitta ditt ”varför” på något annat sätt.

Önskar du hjälp att hitta en profil?

Fyll i formuläret och skicka, vi svarar så fort som möjligt.

Andra artiklar som du kanske är intresserad av

En hälsning till våra kunder och profiler från skolan i Kenya

Talarnas. När du bokar en talare, föreläsare eller moderator hos oss ger du samtidigt bidrag till ungdomars ut…

Att lyckas med feedback – en checklista

Annika R Malmberg. I avsnitt 19 av TALARNAS PODCAST refererar Annika R Malmberg till en checklista om hur vi bäst kan l…

Den viktigaste i AI-revolutionen är du

Mats Lewan. Plötsligt känns det som att mänskligheten står inför ett större skifte än på mycket länge. Många är …

Vem är Sveriges bästa talare?

Annika R Malmberg. Vem är Sveriges bästa talare? För många kunder är det här en ganska angelägen fråga. Man vill ju gär…

Bästa tipsen för att bygga framgångsrika arbetsplatser

Peppe Ekmark. Efter en livskris hamnade Peppe Ekmark på en kurs som förändrade hans liv totalt. Det var på den kur…

Stressas vi verkligen sönder och samman av överkrav på jobbet?

Clas Malmström. Chefer anklagas emellanåt för att orsaka psykisk ohälsa hos sina anställda genom att skapa en arbets…

Varaktig motivation, upprepa nyårslöftet varje dag!

Fredrik Sträng. I Storbritannien fann en studie av Bupa.com att cirka 80 % av invånarna ger upp sina nyårslöften red…

TALARNAS slår rekord i kundnöjdhet

Vill du boka en av Sverige bästa talare? Eller Sveriges bästa moderator? Välkommen till TALARNAS – m…

Se över ditt personliga bokslut och gör dig själv hållbar inför hösten 2024

Jana Söderberg. När det gäller företagets bokslut så finns det välutbildade revisorer som med förstoringsglas och no…

Talarnas Podcast gästas av Johan A Eriksson

Talarnas. I vår senaste satsning, Talarnas Podcast, ger vi dig en inblick i våra profilers världar, deras unik…

Bästa tipsen när man bokar underhållning till ett event eller en konferens

John Houdi. Agendan för eventet är satt. Alla powerpoint är klara. Lokal är bokad, inspirationsföreläsaren efter…

Vad ska du med en talarförmedling till?

Talarnas. Det är dags att ordna en konferens. "Vi behöver en föreläsare till medarbetardagarna!” säger någon o…

Hur går det till att boka en talare?

Talarnas. Att förmedla föreläsare, moderatorer och komiker är vardagsmat för oss, men för många av våra kunder…

Så lindrar du oron för framtiden - expertens tre steg

Olof Röhlander. Hösten är i antågande och det har varit ett tufft år för många. Och det finns mycket att oroa sig fö…

Tips och råd för att hantera en orolig omvärld

Annika Dopping. Sedan min TV-serie ”De vise indianerna” visades 1998 på TV4 har indianhövding Chief Oren Lyons besök…

Värderingskultur – tomma ord eller företagets livsnerv?

Mia Hultman. Värderingskulturen avgör vilka beslut du fattar, samt hur du väljer att bemöta medgång, motgång och …

Nå pudelns kärna med hjälp av psykologi

NIklas Laninge. De flesta utmaningar som organisationer brottas med handlar om en enda sak, beteendeförändring:

Vi kan alla kan hjälpa till att förebygga och hjälpa ett utsatt barn

Caroline Engvall, journalist och författare specialiserad på sexualbrott mot barn på nätet.

Proffs i alla lägen

Andreas Ekström. Föreläsare, journalist, författare till åtta böcker, talare i över trettio länder. Jag var inte tala…

Bästa föreläsningen om samarbete

Annika R Malmberg, Talarnas Bästa föreläsningen om samarbete – är den som blir av. För oavsett om du är en utpräglad lagspelare …

Bästa föreläsaren om kreativitet och nytänkande

Annika R Malmberg. De bästa nyskaparna är ofta de skickligaste kopierarna. Kreativitet är inte en tävling om vem som är…

Ta reda på hur snabbt du förväntas svara när du fått något nytt

David Stiernholm. De olika kommunikationsverktyg som står till buds när vi mestadels inte träffas fysiskt har verklige…

Hitta jobbarkompisar

Talarnas. Vi blev sugna på att prova Coworking Online. En plats för nätverkande, inspiration och gemenskap. Ma…

Musiken som motar höstmörkret

Tobias Persson. Alltför många dagar startar som gråa Roy Andersson-kulisser och vi fyller själva inte på med någon f…

Hitta de bästa medarbetarna

Sara Jonasson Ginters. Tycker du att det är svårt att hitta rätt kompetens när du ska rekrytera? Då är du är inte ensam. I …

Känn igen en härskarteknik

Sara Jonasson Ginters. Visst är det intressant hur saker och ting ibland verkar sammanfalla på ett inte alls slumpmässigt s…

Omtolka för en ljusare tillvaro!

Hajja Hjärnfokus. Vi befinner oss mitt i en pandemi som verkar ta ny kraft. Det kan kännas segt och ensamt att jobba h…

Släpp kravet att det du säger ska vara perfekt

Anna Bellman. – minska din nervositet och ge presentationer som når fram.

Besegra motivationsbrist och sjunkande resultat

Åsa Degermark. Det råder delade meningar om det fortsatta hemarbetet. Många älskar det, många hatar det, men dom fl…

Hur blir det digitala mötet inkluderande?

Anna Bergholtz. Digitala möten har blivit vardag för oss alla. För mig som är blind och föreläsare samt moderator, ä…

Så lyckas du med det digitala mötet

Talarnas. Vi på Talarnas älskar möten, både när vi möts på plats och när vi möts via webben. Här är åtta av vå…

Bästa tipsen för en föreläsning digitalt

Christina Stielli. Vi vill inte sluta mötas trots att det i många fall inte är möjligt på grund av olika omständigheter…

Ett bra budskap räcker inte i ert digitala event

Antoni Lacinai - föreläsare och författare inom kommunikation, ledarskap, arbetsglädje och kundbemötande, stolt bro…

Så arbetar du effektivare med god struktur

David Stiernholm. När vi startar Talarnas är ett av våra rättesnören att det vi skapar ska vara enkelt - för våra kund…

Bästa tipsen för en hållbar konferens!

Talarnas. Ingen kan göra allt men alla kan göra något. På Talarnas är det viktigt att vi tar ett ansvar som lö…

Sociala media

”icon””icon””icon”

KONTAKT

Talarnas Sverige AB
Dalsgatan 13
602 32 Norrköping

Tel. 08 410 168 88

E-post: hej@talarnas.se

KUNDCENTER

Om oss
Kontakt
Press

NYHETSBREV.

Vi tycker om att dela med oss av tips och råd, artiklar, överraskningar och nyheter. Vi blir så glada om du vill prenumerera på vårt fina nyhetsbrev.

ANMÄL DIG HÄR

© TALARNAS SVERIGE AB  |  Om cookies  |  Sitemap  |  Mina sidor
Powered by SiteSmart